Monday, November 19, 2012

Coffee

Jika benar menjadi misteri itu satu pilihan, aku yakin dia ada sebabnya sendiri. Suatu hari aku lepak warung youtube. Pergi ke ruangan search. Beberapa aksara, menjadi kunci kepada kugiran kegemaran aku. Dalam warung tersebut, dia ada didepan aku, berjarak lima meter dari mata, satu meter dari pandangan aku. Perasaan aku lebih berdefinisi tinggi dari kaca mata aku sendiri. Dia tak pandang, cuma duduk, sambil minum kopi kot? Aku beredar dari tempat itu tak lama kemudian. 

Aku merelakan tenaga kaffein tadi untuk menapak ke ruang tamu. Ia satu refleks yang dah biasa tak dengar arahan, sebelum duduk aku akan ambil alat kawalan jauh, pilih movie best-best yang mungkin dapat memuaskan berahi aku untuk get carried away. Tiba-tiba dia datang lalu merampas alat kawalan jauh dari aku. Suka hati dia je tukar pilihan wayang gambar aku. Aku pandang dia sambil berkata, "Really?!"

Lalu aku ke dapur, sebelum baran aku bertindak tanpa arahan saraf. Aku tarik nafas panjang, ambil gelas, dan mengisinya dengan air jarang. Dia masih duduk disitu, lima meter jauh dari mata, satu meter jauh dari pandangan. Aku hulurkan segelas air tersebut. Dia masih disitu, pandang aku. Lama. Aku tanya dia, 

"Kau tak penat ke duduk dalam kepala aku?"

Dua puluh tahun dahulu, cerita ini datang dari masa hadapan. Aku yakin ia memang pemberian tuhan, walau apa pun terjadi, ia tetap datang dari masa hadapan. Masih ingat kisah si misteri yang aku jumpa 100 tahun yang lepas? Kali ini, ia membawa jawapan kepada persoalan terbiar. Si misteri merupakan kenyataan.  

0 review: