Wednesday, July 31, 2013

Journal

Hari rabu. Tengah hari. Cuaca agak-agak la 28 darjah selsius kot. 23 Ramadhan. 23? Hebat kan kuasa Tuhan. Masa sentiasa berzikir menepati dirinya sendiri, tak tunggu manusia. Pandai-pandailah kita mencari ruang untuk memanfaatkan diri dalam zikir-zikir tersebut. Manusia kiri kanan? Bergegas mengejar langkah untuk menghalalkan matlamat hidup. Rezeki masing-masing, kubur lain-lain, jumpa jalan sempit, otak pusing-pusing. 

So apa yang aku cuba borak ni? Haa.

Bila ada waktu lapang, aku gemar membaca. Kena pulak ramadhan tahun ini selari dengan cuti semester maka bersantailah aku melapangkan waktu untuk mengisi minda dengan beberapa bahan ilmiah. Apa yang aku baca? Banyak. Nasihat butthurt, perlian islamik, luahan hati, drama situasi dan beberapa arkib rencana yang berguna untuk kita sebagai 'pengguna' dunia. Seperti mana setiap pahit ada penawarnya, aku juga percaya setiap bacaan ada buah pengajarannya. Sedar atau tak sedar, cara kita membaca, itulah yang diaplikasikan dalam bagaimana kita cuba mengenali hati manusia. Comel kan sistem hidup kita?  Bila kita banyak membaca, kita akan nampak diri sendiri. Kita yang dahulu dan kita yang sekarang. 

Kenapa aku borak pasal benda ni? Haaa.

Sebab benda ni berlaku kat diri aku sendiri. Baru-baru ni aku cuba menggugat bakat sendiri dengan menulis sebuah skrip yang isinya dijana dalam kepala aku atas desakan hati aku sendiri. Antara ayat yang aku susun untuk dikeluarkan dari mulut watak fiksyen aku ialah "Setiap pengorbanan adalah peluang bagi orang lain". Tiba-tiba aku rasa macam aku tulis atas cermin. Itu jam aku baru faham, membaca apa yang kita tulis ni samalah macam kita berkenalan dengan diri sendiri. Self-taaruf. Kadang-kadang perkara buruk yang pernah berlaku kat diri kita adalah perkara baik untuk orang lain. Aku pernah merampas peluang yang merupakan pengorbanan bagi orang lain, ia menjadi histeria sampai ke hari ini dan sekarang aku tengah baca diri aku sendiri.

Banyaknya benda yang aku jujur dalam catatan kali ni.

0 review: